logo orienteer.nl



fietsendrager twinny load

Fietsendragers (twinny load e.d.)

Fietsen is heerlijk, alleen is je actieradius beperkt. De meeste fietsers houden het bij een tochtje van maximaal 40 kilometer wel voor gezien. Vanaf je huis fiets je dus in een straal van maximaal 20 kilometer. En dat is jammer. Want Nederland is zo mooi. Door een fietsendrager te kopen kan je genieten van andere delen van het land. Als je fietsen houdt is een fietsendrager een echte aanrader. Van groot belang is hoe snel je de fietsendrager op de auto gemoteerd hebt en hoe gemakkelijk het is om de fietsen op de fietsendrager vast te zetten. Fietsendragers voor auto's zijn in te delen in drie categorieƫn. Gemonteerd op de trekhaak, achterop de auto en bovenop het dak. Ze hebben allemaal voor en nadelen. In dit artikel besteden we ook aandacht aan het vervoer van de zo populair wordende elektrische fiets. Want als je een elektrische fiets op je fietsendrager wil zetten zijn er een aantal specifieke punten waarop je moet letten en dit heeft alles te maken met het extra gewicht van die fietsen. Fiestendragers zijn in zeer veel modellen te koop, orienteer.nl je dus goed.

Bekende merken

Hawk, Multa, Thule, Twinny Load, Spinder, Uebler, Velomann.

Waarom zou ik dit kopen?

  • Je kan op plaatsen fietsen waar je normaal nooit met je fiets zo kunnen komen.
  • Heel makkelijk om iemand even op te halen als het regent of bij pech.
  • Naar de grote stad met de auto en de fiets achterop, auto aan de rand van de stad en met fiets verder.

Waarom zou ik dit niet kopen?

  • Flinke investering (maar hij is het waard!)
  • Een grote sta-in-de-weg in huis!
  • Als je ouder wordt zal het optillen van en fiets steeds moeilijker worden.

Wat vindt ik de meest opvallende verschillen?

  • Snelheid van montage van de fietsendrager.
  • Gemak waarin je de fiets op een fietsendrager zet en vergrendeld.
  • Verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen.

Welke vragen heb ik?

  • Hoeveel fietsen wil ik maximaal op de fietsendrager kunnen plaatsen?
  • Waar wil ik de fietsendrager monteren?
  • Kan ik nog mijn vijfde deur openen als de fietsen op de drager staan?
  • Hoe en hoe snel monteer ik de fietsendrager op de auto?
  • Hoeveel kilogram fietsen kan de fietsendrager vervoeren?
  • Hoe zwaar is de fietsendrager?
  • Kan de fietsendrager op slot?
  • Hoe groot is de fietsendrager en waar laat ik hem als ik hem niet gebruik?
  • Heb ik een aparte kentekenplaat nodig?
  • Heb ik een 7 of 13 polige steker voor verlichting nodig?
  • Heeft u reserveonderdelen nu op voorraad?
  • Moet ik een speciale fietsendrager kopen als ik elektrische fietsen heb?

Hoeveel fietsen wil ik maximaal op de fietsendrager kunnen plaatsen?

Kwestie van tellen. Maar ik realiseer dat bij drie of vier fietsen ik wel eens in de problemen kan komen. Dit komt door het totale gewicht van fietsendrager en de fietsen. De trekhaak kan meestal maar 75 kg dragen en soms zelfs minder. Het dak kan wel wat meer hebben. Toch maar even nagekeken.

Waar wil ik de fietsendrager monteren?

achteropmontage dakmontage
model 1, achterop model 2, bovenop het dak op een dakdrager
trekhaakmontage
model 3, op de trekhaak  

 

  • Model 1: montage achterop de auto. Lekker goedkoop, dat wel. Een vreselijk ding om op te ruimen. Lastige montage. Erg oppassen voor beschadigingen aan de lak.
  • Model 2: dakmontage. stabiel. Wel meer rijweerstand dus meer verbruik. Ook worden de fietsen sneller vies door vuil en vliegen. Ik schrok even toen ik merkte dat ik naast de fietsendrager ook nog een dakdrager moest kopen. Dan wordt het nog duurder. Als ik vier fietsen wil vervoeren is dit de enige oplossing. Maar vier fietsen gaat ook maar net. Montage kost behoorlijk veel tijd. De fietsen op de drager kost vooral heel veel inspanning. Met z'n tweetjes is dat een zware klus. Zonder krukjes is het vrijwel onmogelijk om de fietsen er op en er af te halen. Ze zitten gewoonweg te hoog en ver. Plastic krukjes dus mee in de auto.
  • Model 3: montage op de trekhaak. Ik zie ze niet voor niets zoveel. In een wip zit hij er op en de fietsen gaan er makkelijk op en af. Voor twee fietsen (drie gaat nog net) is dit wel heel erg prettig.

Kan ik nog mijn vijfde deur openen als de fietsen op de drager staan?

Dakmontage, geen punt. Als ik kies voor montage achterop, model 2, kan ik het wel vergeten. Maar als ik kies voor montage op de trekhaak zijn er modellen, uiteraard iets duurder, die een deel van de drager, waar de fietsen op staan, kan laten kantelen. Dat is wel makkelijk. Gebruik je het veel? Nee. Is dus een luxe optie.

Hoe en hoe snel monteer ik de fietsendrager op de auto?

Wil je de snelste montage dan is model 3, op de trekhaak de enige optie. Wonderbaarlijk snel kan dat. Model 1 en 2 blijft toch prutswerk. Bedenk wel, als je kiest voor model 3, dat je deze op plaats van bestemming de fietsendrager weer moet demonteren, want ze kunnen hem zo van de trekhaak stelen. Tenzij je een extra slot er op kan zetten, maar dat is niet altijd mogelijk. Ik wil het liefst dat de fietsdrager snel er af kan. Dan leg ik hem achterin.

twinny load montage op trekhaak
zijaanzicht,
fietsen(drager) links, auto rechts
Het traditionele systeem van twinny load is wel erg confortabel monteren. Je zet de fietsendrager eerst "losjes" op de trekhaak. Hij valt er dan niet af want de fietsendrager heeft twee ronde pinnen die in twee rechthoekige bussen vallen (zie illustratie rechts) die je al standaard op de trekhaak heb gemonteerd (en daar altijd laat zitten). Daarna kan je in alle rust een grote bout die einidigt in twee vleugeltjes met de hand rustig aandraaien. Het aandraaien gaat erg licht maar de plaats is wel iets onhandig aan de onderkant van de fietsendrager, dus ik moet dan wel flink door de knieƫn. Twinny load heeft ook een systeem waarbij je de fietsendrager over kogel plaats, thule fietsdrager montage op trekhaak
achteraanzicht, je kijkt tegen je fietsen aan daarna zie je de auto
daarna moet je de drager in de hand houden en tegelijkertijd draai ik dan een grote bout met de hand aan die aan de bovenkant van de fietsendrager vlak boven de trekhaak zit. Bij sommige Thule modellen moet je de fietsendrager over de kogel (blauw in linker illustratie) plaatsen, vasthouden en een grote hefboom overhalen, die parallel loopt aan je bumper. Dan zit hij vast.

 

 

Hoeveel kilogram fietsen kan de fietsendrager vervoeren?

Ik heb gekeken in de handleiding van de fietsendrager hoeveel hij maximaal kan dragen. Dat is genoeg voor een normale fiets. De meeste kunnen een elektrische fiets niet dragen. Zo'n fiets is veel te zwaar. Daar zijn speciale versies voor.

Hoe zwaar is de fietsendrager?

Ik heb het gewicht van de verschillende fietsendragers vergeleken. Daar vondt ik nog veel verschil tussen zitten. Je moet het toch iedere keer weer dragen.

Kan de fietsendrager op slot?

Als ik een fietsendrager koop voor op de trekhaak is dit een iets waarop ik zou kunnen letten. Maar om heel eerlijk te zijn, ik haal hem liever van de trekhaak af en leg hem in de achterbak.

Hoe groot is de fietsendrager en waar laat ik hem als ik hem niet gebruik?

Ik vindt ze nog al groot. Ik kan ook een fietsendrageophanghaak kopen voor in de schuur.

Heb ik een aparte kentekenplaat nodig?

Ja, ik moet een witte kentekenplaat kopen. Die heeft het zelfde cijfers en letters als de kenteken van de auto.

Heb ik een 7 of 13 polige steker voor verlichting nodig?

De fietsendrager heeft zijn eigen verlichting. Dat is een wettelijke verplichting. Ik begrijp dat een 7 polige steker niet op een 13 polige steker past. Ik moet dus goed kijken wat voor soort steker op mijn auto zit. Bij 13 polige stekers zijn er twee uitvoeringen, de "Mulicon west" steker die niet veel meer voorkomt en de 13 polige stekers die op haast alle moderne auto's gemonteerd wordt. Dat is de "Jaeger" versie. Natuurlijk zijn er verloopstekers, maar de juiste steker aan de fietsendrager is wel zo makkeijk.

Kan ik heel gemakkelijk reserveonderdelen kopen, zijn die op voorraad?

Ik heb wel eens dat het tegenzit. Ik trek aan een bandje wat het wiel op zijn plaats houdt, en dat is dan ineens kapot. Of ik ben zo stom geweest om een onderdeel van de fietsendrager kwijt te raken. Ik was maar wat blij toen ik merkte dat veel reserveonderdelen van het merk wat ik had gekocht bij veel winkels standaard op voorraad was. Niet bestellen, maar gewoon kopen en meteen gebruiken. Dat is toch wel heel erg luxe. Dat is wat ik ook door de jaren geleerd heb. Go with the flow. Als iedereen merk A koopt maar ik vindt merk B vanwege bepaalde zaken net iets beter, dan heb ik daar later toch spijt van. Merk B is haast nergens te koop, slecht onderdelen voor verkrijgbaar etc.

Moet ik een speciale fietsendrager kopen als ik elektrische fietsen heb?

Het blijkt dat een elektrische dusdanig zwaar is dat de meeste normale fietsendragers dit niet kunnen dragen. Of dat het systeem van het vasthouden van de fiets bij de trapper niet afdoende is bij dat soort gewichten. Daarom hebben fietsendragerfabrikanen speciale versies hiervoor gemaakt. Omdat de elektrische fiets een stuk zwaarder is vondt ik het maar wat makkelijk dat er een versie te koop is met een "oprij gootje". Ik hoef de fiets dus er niet op tillen maar kan hem vrij eenvoudig op de fietsendrager rijden. Ik heb heel goed gecontroleerd of het totale gewicht van de fietsen en de drager niet de maximale druk van de trekhaak oversteeg.

 

Een alternatief: een zeer simpele fietsdrager

fietsendrager voor op trekhaak heel simpel Simpeler kan haast niet. Kost ook haast niets. De fietsendrager is standaard ingeklapt als een een soort ingeklapte passer. Je klapt deze fietsdrager uit terwijl je het onderste gedeelte over de trekhaak plaatst. Twee ronde metalen schijven grijpen zich om de trekhaak. Middenboven zit een knikarm, die je goed naar beneden moet drukken. Dan zit hij muurvast. Je kan maximaal 2 fietsen aan de haken ophangen. Niet zo geschikt voor bestelauto's met een rechte achterkant omdat het stuur tegen de achterdeur aan komt. Maar op hatchback's en stationwagons is het prima.